Çarşamba, Nisan 28, 2010

Şimdi Sırada LYS var

İki aşamalı sınavın avantajları ve dezavantajları var. Mesela sınav havasını canlı tutması artısı. Gevşeme olmaz. YGS’yle bu havayı soludular. LYS’ye dönük kaygılar nispeten azaldı ancak stres tamamen ortadan kalkmadı, hatta yanlış yönlendirilirse daha büyük sıkıntılar olabilir. Artık 19 Haziran’a kadar sadece ikinci basamağı düşünsünler. ‘Neyi istiyorum?’ sorusu önemli. Tercih dönemine ait kaygılara hiç girmesinler.

Eksiklerini belirledikten sonra sistematik çalışma temposuna girsinler. Yoksa bir gün saatler süren akabinde hiç ilgilenmedikleri dalgalı bir seyir bırakın verimi, ters bile tepebilir. Tavsiyem konu dökümü yapıp çıkan tablo uyarınca hareket etmeleri. Bir haftanın işini ertesi haftaya bırakmayacak şekilde çalışsınlar. Bıraksa dahi takip eden haftanın hemen başında çözüm üretsin. Aksi takdirde yetiştirip yetiştiremeyeceğini düşünmekten ders de çalışamaz. Maraton bitene kadar fedakârlık edebilecekleri her hususta adım atsınlar. Aşırı gezme ve eğlenme gibi. Ama zaman zaman duygusal teneffüsler vermek için sinemaya gidebilir, bilgisayarla vakit geçirebilirler. Fakat asla “Ders çalışmak zor geldi.” gibi bahanelerle zaman öldürmesin ve pineklemesinler. Bir de sıhhatlerini etkileyebilecek noktalarda fedakârlık olmaz. Uyku düzenlerine ve beslenmelerine dikkat etmeliler.

Tabii aileler eski alışkanlıklarıyla hareket edip evlatlarının 7/24 ders çalışmasını arzu ediyor. Güya kafalarını kitaptan kaldırmadıkları ölçüde başarılı olacaklar. Ancak bu yanlış bir yaklaşım. Herkesin öğrenme düzeyi bir değil. Bir saatte mevzuyu halledene saatlerce ders çalışmasını salık verirseniz aksi etki yapar. Hâsılı öğrenme düzeyinin belirlenmesi önemli. Yine soru çözerek çalışmak iyidir ama ebeveynlerin düşündüğü gibi günde mutlaka 1000 soru çözmek gerekmez.

LYS’ye bakarsak geçen yılki gibi değil. Alan sınavı şeklinde gerçekleşecek ve 4-5 sınava girecek 2 haftalık süreçte adaylar. O yüzden birinden alabileceği negatif sonucu diğerlerine de yansıtabilir. Öyle de muhtemel bir problem var. Böylece gerilimi sürekli ayakta tutan bir sıkıntı hâline geliyor. Yine akademik birikim düzeyinde çalışmaları yetmeyecek, moral, motivasyon ve stres yönetimi belirlenmesi gerekiyor. Kısaca stresi yöneten başarılı olacak.

Hiç yorum yok:

ÖSYM ve diğer eğitim haberleri